Darstellungen
Mosaikboden; AO: Tunis, Bardo-Museum, Inv. 3575:
Im Hauptbildfeld ist der Kampf eines Venators gegen einen Löwen dargestellt, in den seitlichen Bildfeldern sind oben Zuschauer wiedergegeben, unten und auf der Seite Personal, das durch eine Tür in die Arena blickt.
Literatur: K.M.D. Dunbabin, The Mosaics of Roman North Africa (Oxford 1978) Taf. XXIII; J.-P. Darmon, Mosaïques d'amphithéâtres en Occident, in: C. Domergue - Chr. Landes - J.-P. Pailler (Hrsg.), Spectacula I, Gladiateurs et amphithéâtres, Actes du colloque tenu à Toulouse et à Lattes les 26, 27, 28 et 29 mai 1987 (Lattes 1990) 147-149; R. Lim, In the "Temple of Laughter": Visual and Literary Representations of Spectators at Roman Games, in: B. Bergmann - Chr. Kondoleon (Hrsg.), The Art of ancient Spectacle, Center for advanced Study in the Visual Arts Symposium Papers, 34 - Studies in the History of Art, 56 (Baltimore 1999) 347 Abb. 8; M. Papini, Munera gladiatoria e venationes nel mondo delle immagini, Memorie, Accademia nazionale dei Lincei, Classe di scienze morali, storiche e filologiche, Accademia nazionale dei Lincei. Classe di scienze morali, storiche e filologiche, Atti della Accademia nazionale dei Lincei 19 (Rom 2004) 9 Abb. 2.
weblink:
http://www.cassiciaco.it/navigazione/africa/siti_archeologici/thelepte.html